Bra att veta


  • Andrahandsuthyrning
  • Önskar du hyra ut din lägenhet i andra hand behöver du styrelsens godkännande. Tänk på att det är fortfarande du som bostadsrättsinnehavare som är ansvarig för lägenheten, och månadsavgifter betalas in. Blankett för andrahandsuthyrning finner ni hos HSB.

  • Dålig mobiltäckning inomhus
  • Detta beror huvudsakligen på att våra hus är byggda med modern miljövänlig teknik för att minimera energiförbrukning när det gäller bl.a. uppvärmning. Detta påverkar även mobilnätets signaler och hur väll dessa kan nå in i lägenheten. Det finns olika strategier för att komma runt detta, t.ex. att testa en ny operatör, fråga grannar vad som fungerar bäst.

    • Entréerna i fyrvåningshusen
    • Det är viktigt att allmänna utrymmen hålls fria från egna tillhörigheter då dessa utrymmen fungerar som utrymningsvägar.

    • Felanmälan

    Dem två första åren omfattas våra bostadsrätter av garanti vilket gör att kostnader för eventuella åtgärder av felanmälan faller på NCC dock så betalar föreningen, och indirekt varje bostadsrättsinnehavare, för administrativa kostnader till HSB för hantering av varje felanmälan. Det kan därför vara klokt att höra sig för med grannar och/eller styrelsen innan man felanmäler saker som inte är akuta/brådskande.

    Vitvaror felanmäles direkt till Electro-service på telefonnummer 0771 - 76 76 76

  • Gästparkering
  • Parkering med handikappsymbol används som gästparkering, i carporten är det markerat gästparkering, finns ingen markering är det en uthyrd plats, får där med inte tas av någon annan. Övriga parkering med handikappsymbol på området utanför carport används som gästparkering. Detta är till besökare och inte för våra boende. Samt vanliga parkeringsregler gäller max 24h.
  • Montering på fasader
  • Alla typer av konstruktioner som resulterar i yttre åverkan på fasaden är ej tillåtna vilket inkluderar all typ av infästning för såväl lampor som markiser. För mer information se under viktig information och underrubrik övrig information.

  • Nycklar
  • För nycklar vänder du dig till HSB (Skolgatan 58, 903 27 Umeå) med hjälp av legitimation erhåller du en rekvisition till Byggbeslag/Låskedjan AB (Spårvägen 8, 901 31 Umeå) som tillverkar extra nycklar mot betalning

  • Parkering
  • Önskar man parkering vänder man sig till HSB. I mån av plats kan man hyra en andra parkering på kort tidkontrakt. Lyktvägen har förutbestämda parkeringar och måste avsägas om man ej vill ha dessa. Alfens Allé får ansöka parkering, vanlig plats eller carport. 
  • Sophantering

Vi har inga soprum utan matavfall och hushållssopor läggs i de tre sopstationer som finns på området. Vi betalar kilo pris för våra sopor som hämtas en gång i veckan. Matfall betalar vi ej för, matavfallspåsar  hittar du i förrådet vid Lyktvägen 4A, dörren är väl markerad.

Tidningar, glas, metall, plast och pappersförpackningar lämnas vid återvinningsstationerna (den närmaste finns vid OKQ8 i Carslid och vid ICA Maxi i Strömpilen)

  • Tv & Telefoni

Brf Lyckoslanten är ansluten till stadsnätet som ägs av Ume.net. Föreningen har tecknat ett kollektivt avtal på IP-telefoni/bredband/TV. IP-telefoni och bredband levereras av T3 med en hastighet på 100/100Mbit/s. TV tjänsterna levereras av Viasat. Dessa tre tjänster ingår i månadsavgiften. 

Gällande IP-telefoni tillkommer abonnemangsavgift samt samtalsavgifter. Det är själva nätanslutningen som ingår i månadsavgiften. 

TV-boxen och tillhörande kort tillhör lägenheten och ska därmed lämnas kvar vid eventuell försäljning.