Bra att veta

Andrahandsuthyrning

Önskar du hyra ut din lägenhet i andra hand behöver du styrelsens godkännande. Tänk på att det är fortfarande du som bostadsrättsinnehavare som är ansvarig för lägenheten, och att månadsavgifter betalas in. Blankett för andrahandsuthyrning finner ni i HSB-portalen.

Anslagstavla

På carport-väggen mittemot lekplatsen finns en anslagstavla där viktig och nyttig information publiceras. Samma information finns även på vår hemsida www.brf-lyckoslanten.se.

Badrum

Våra badrum är egna självständiga moduler med metallhölje. Därför ska en fackman kontaktas om man vill göra förändringar som kräver borrning eller åverkan på väggarna.

Barnvagnsförråden

Barnvagnsförråden är endast för barnvagnar och pulkor - inga andra saker. De kommer med jämna mellanrum att fraktas till återvinningscentralen.

Bopärm

I din lägenhet ska det finnas en bopärm där information om föreningen och om din lägenhet finns samlad. I och med att den inte uppdateras i pappersform finns den nyaste informationen här på vår hemsida.

Brandvarnare

Brandvarnaren är den boendes ansvar. Blinkar den och ger "pip"-ljud är det dags att byta batteri.

Bredband, Tv och Telefoni

Brf Lyckoslanten är ansluten till Umeå Energis ume.net och kundportal där du kan välja internetleverantör och TV-leverantör. Föreningen betalar bredbandsanslutning. Boende betalar för internet och TV-utbudet. Se Info om byte av bredband 2020.

Entréerna i fyravåningshusen

Det är viktigt att allmänna utrymmen hålls fria från egna tillhörigheter då dessa utrymmen fungerar som utrymningsvägar.

Fasaden

Alla typer av konstruktioner som resulterar i yttre åverkan på fasaden är ej tillåtna. Gäller all typ av infästning för såväl lampor som markiser. För mer information se under Viktig Information.

Felanmälan

Felanmälan görs till HSB på 010-303 20 00, via HSB-portalen, eller via e-post: kundservice.norr@hsb.se. Hit anmäler du även ändring av namnskylt till postlådan.

Vitvaror felanmäls direkt till Electro-service på telefonnummer 0771 - 76 76 76.

Fönster

Vi har sk energieffektiva fönster vilket innebär att rumsvärmen inte strålar ut till det yttre glaset. När det är kallt och stjärnklart sjunker temperaturen på det yttre glaset under lufttemperaturen och kondens bildas, dvs det blir imma på fönstren. På vintern kan iskristaller bildas på av samma anledning. Detta händer oftast under augusti-oktober och någon enstaka gång under våren. Man kan minska fenomenet om man håller fönstren rena. Mer information i Bopärmen.

Försäkring

Föreningen har tecknat sedvanlig fastighetsförsäkring där bostadsrättstillägg ingår för respektive lägenhet. Boende ska teckna en vanlig hemförsäkring.

Förvaltning

Föreningen har avtal med HSB med uppdraget att sköta föreningens administrativa, ekonomiska och tekniska förvaltning.

Lägenhetsnummer

Alla bostadslägenheter ska enligt Riksdagsbeslut ska ha ett lägenhetsnummer. Du som bor i 4-våningshusen har ett 4-siffrigt nummer som du ser i din brevlåda och längst upp på lägenhetsdörren. Du som bor i 2-våningshusen har en egen unik adress och har därför inget nationellt lägenhetsnummer.

Nycklar

Vi har ingen huvudnyckel i vår förening. Behöver servicepersonal/hantverkare komma in när boende inte är hemma ska ytterdörrlåset sättas i serviceläge.

För extra nycklar vänder du dig till HSB (Skolgatan 58, 903 27 Umeå) med hjälp av legitimation erhåller du en rekvisition till BBGruppen (Spårvägen 8, 901 31 Umeå) som tillverkar extra nycklar mot betalning.

Parkering för boende

Önskar man parkering vänder man sig till HSB. I mån av plats kan man hyra en andra parkering på korttidskontrakt. Lyktvägen har förutbestämda parkeringar och måste avsägas om man ej vill ha dessa. Alfens Allé får ansöka parkering, vanlig plats eller carport. Det är kö till carportsplatser. Vanlig plats kostar 250kr/månad, medan carport kostar 350kr/mån. 

Alla parkeringsplatser har elstolpe från Zpark med uttag för både motorvärmare och elbilsladdning. Kom igång-guide och manual finns att läsa på zpark.se.

Parkering för gäster

Parkering med handikappsymbol används som gästparkering. Det finns fem handikapparkeringar som kan användas som gästparkering;

  • en i den nedre carporten
  • en vid Lyktvägen 14
  • en vid Lyktvägen 18
  • en vid Lyktvägen 28
  • en vid Lyktvägen 2

Gästparkeringar är till för besökare och inte för våra boende. Parkeringstiden är 24h och även dessa har elstolpe från Zpark.

Renovering

Om du tänker renovera eller göra större förändringar i din lägenhet så är det viktigt att du går igenom våra stadgar och trivselregler (se Viktig Information) samt kontrollerar i Bopärmen om vad du får och inte får göra. Styrelsen ska alltid informeras och arbeten skall vara fackmannamässigt utförda.

Sophantering

Vi har inga soprum utan matavfall och hushållssopor läggs i de tre par sopstationer som finns på området. Vi betalar kilo pris för våra sopor som hämtas en gång i veckan. Matavfallspåsar hittar du i förrådet vid Lyktvägen 4A, dörren är väl markerad. Lägenhetsnyckeln passa i låset. I detta förråd får inga privata saker förvaras.

Tidningar, glas, metall, plast och pappersförpackningar lämnas vid återvinningsstationerna, den närmaste finns vid Näckens väg mot Tomtebovägen.

Ringklocka

Om din ringklocka inte fungerar så kontrollera batteriet. Instruktioner finns i Bopärmen.

Sandning

Vid 2-våningshusen ansvarar de boende själv för sandning vid entréerna och trapporna och ca en meter från förråden.

Snöröjning

Vid 2-våningshusen ansvarar de boende själva för snöröjning vid sina entréer och parkeringsplatser. Vid andra parkeringsplatser ska de vara minst två bilars lucka innan entreprenören tar bort snön. Detta av försäkringsskäl.

Balkongerna ska snöröjas av fuktskadeskäl för att snön blir väldigt tung vid töväder.

Terrasserna ska snöröjas för vid töväder finns en risk att taket och väggarna av de underliggande förråden skadas.